TeamOmbakbiru.Blogspot.com
this site the web

Penjagaan Peralatan Memancing Part 2

Salam semua,dalam edisi "Penjagaan Peralatan Memancing Part 2"saya ingin berkongsi bagai mana saya menjaga peralatan memancing saya selama ini.Ini hanya sekadar perkongsian.Seawal pembabitan dalam hobi pembelian peralatan memancing pada tahun 1994 sewaktu jadi guru sandaran,saya tidak tahu tentang penjagaan peralatan ini.Namun melihat kepada keperluan mempelajari kemahiran ini saya beranikan diri membuka kekili2 yang saya beli untuk proses belajar.Alhamdulillah setelah 15 tahun dalam melayari hobi ini saya tidak perlu menghantar peralatan saya kekedai pancing untuk diservis.Jadi saya syorkan semua pemancing harus menguasai kemahiran ini untuk diri sendiri
Ini adalah kewajipan yang perlu diutamakan,biasanya setelah beberapa bulan digunakan,biasanya saya akan menservis kekili-kekili yang sudah lama tidak diservis untuk memastikan segala part berada dalam keadaan SIHAT untuk beraksi semula.Revo ku ni sebagai contoh,partnya memang tahan karat namun setiap kali digunakan memang saya akan bersihkan dengan air bersih dan bila sudah kering saya akan sapu minyak dibahagian-bahagian tertentu,namun itu tidak cukup untuk memanjangkan hayatnya.Bagai mana pula dengan part dalaman.Untuk part dalaman servis hanya perlu dilakukan bila kita rasa perlu kerana kita boleh merasa kekili tersebut berfungsi dengan lancar atau tidak.Biasanya aku akan menyelongkar kekili ku untuk menyimpan gris pada gear & ball bearing
Revo dan kekili-kekili baru yang ku miliki biasanya akan ku servis selepas sebulan digunakan.Biasanya servis luaran yang selalu aku lakukan adalah membuka bradet untuk memastikan spool tidak dimamah garam,menyapu minyak pada bahagian2 tertentu,dan menyimpan gris pada ball bearing penyusun tali. Bagi kekili yang bukan tahan karat,sebaiknya setelah dibeli sapu terus bahagian yang sensetig dengan minyak untuk jadi pelindung dari karat